Церковні події - за новим календарем
Українська Греко-Католицька Церква в Україні на початку лютого оголосила про перехід на новий календар. Синод Православної Церкви України ще раніше ухвалив рішення, що громади, які бажають перейти на новий стиль, можуть це зробити за відповідною процедурою, а питання про загальну календарну реформу в ПЦУ розглядатимуть у травні. У чому причина таких змін, та чому раніше в Україні церква відштовхувалась від застарілої системи літообчислення
З 1 вересня 2023 року Українська Греко-Католицька Церква в Україні переходить на новий стиль для нерухомих свят із збереженням чинної Пасхалії. Про це заявив Отець і Глава УГКЦ Блаженніший Святослав у прямому ефірі «Живого телебачення», повідомляючи рішення Архиєрейського Синоду УГКЦ в Україні щодо календарної реформи. На рішення УГКЦ перейти на новий календар саме зараз вплинула суспільна зміна, яка відбулася в останньому півріччі, — ще на початку 2022 року питання календаря розділяло українців. Пізніше, зокрема через війну, одностайність українців щодо цього питання почала зростати. Про це свідчить і опитування про дату святкування Різдва, запроваджене в додатку Дія, за результатами якого 58,99% голосів віддали перевагу 25 грудня проти 25,48% тих, хто вважає, що Різдво треба святкувати 7 січня. Опитування, проведені серед парафіян УГКЦ, також виявили більшість прихильників переходу на нове обчислення. Богослов Максим Тимо про причини сказав в інтерв'ю Tvoemisto.tv : "...це питання дуже сильно політизується. І не лише на рівні суспільства, держави, а й на рівні Церкви, бо ми дуже часто чуємо гасло «Геть від Москви!». Воно звучить у двох сенсах: в політичному, я б навіть сказав, у цивілізаційному, але також у церковному. Це особливо актуально для ПЦУ, бо українська Церква вже отримала автокефалію, вона зміцнюється, розвивається, і це хороший шанс остаточно відірватися від московського впливу та перейти на новий календар. Частково це, звичайно, і про історію, але здебільшого про політику". Про причини та нюанси переходу на новий стиль розповів Отець Роман Бегей у студії програми “Духовна Абетка”. Чому ж в Україні досі жили за Юліанським календарем? Слід почати з того, що впровадження Григоріанського календаря протестанти прийняли у 18 сторіччі: Англія, Норвегія, ряд інших країн протестантської віри теж перейшли на нову систему літочислення. А от православна церква - ні. Константинопольський патріарх погодився з раціональністю і доцільністю нової календарної системи, – кажуть історики – Але суто через політичні міркування і ворогування між церквами (католицькою і православною), на неї так і не перейшли, дотримуючись Юліанського календаря. Коли московському патріарху запропонували перейти на Григоріанський календар, а таку пропозицію зокрема зробив московський цар Петро І, той заявив: ліпше нехай уся земля піде в пекло, але одним календарем з римським папою ми жити не будемо. Григоріанський календар почав діяти в Українській Народній Республіці з 16 лютого 1918 року: відтоді цей день стали вважати 1 березня 1918 року. Українські ж православні та греко-католицька церкви до нововведеної реформи жили за Юліанським стилем. Богослов Максим Тимо про це також розповідає у матеріалі Tvoemisto.tv «Треба змінювати стиль календаря, а не дату Різдва» : «Це історичний факт, яким треба оперувати. По-друге, варто говорити про переваги григоріанського календаря, що він правильніший, точніший. Про це можна навіть у вікіпедії прочитати – що григоріанський календар досконаліший. По-третє, потрібно спиратися на очевидний факт: увесь світ, і ми також, живе за григоріанським календарем. Це стосується всіх дат, крім церковних», – каже він. Слід зазначити, що українські церкви переходитимуть не на григоріанський календар, а на вдосконалений юліанський, так званий новоюліанський. Як і григоріанський, він побудований на основі юліанського календаря. У деякі роки, що за юліанським календарем мають бути високосними, 366-й день (29 лютого) не додається («пропускається»). У новоюліанському календарі «пропускається» 7 діб на 900 років, тоді як у григоріанському — 3 доби на 400 років. Тобто, за великим рахунком, різниця між грогріанським і юліанським для пересічної людини - дуже невелика. Перехід УГКЦ (а можливо і ПЦУ) на новий календар відбудеться 1 вересня, адже саме тоді за візантійською традицією починається літургійний рік. Найголовніше що цікавить тепер українців - як змінились дати їх улюблених родинних свят. За новим календарем Різдво святкуватимемо 25 грудня замість 7 січня, Щедрий вечір - 31 грудня, Миколая - 6 грудня, Водохреща - 6 січня, Юрія - 23 квітня, Преображення - 6 серпня. Однак свято Великодня і Зелені свята і Квітна неділя не змінять свою дату святкування через те, що це так звані рухомі свята, їх, за рішенням УГКЦ, не змінювали. Напишіть в коментарях, якщо бажаєте, щоб ми опублікували детальний календар церковних свят за новим стилем. Закінчити цю статтю ми вирішили думкою з приводу питання календарів священика ПЦУ з Луганщини Володимира Маглени, знайомого багатьом нашим давнім читачам за публікаціями, а для декого й особисто. Маглена вважає, що Православна церква України нічого не втратить, якщо прийме рішення про перехід на новоюліанське обчислення. "Церква - це громада. Тому, якщо в громаді домінує думка, що краще змінити календар - так тому й бути. Не потрібно повторювати помилок московського патріархату, який намагається маніпулювати думкою пастви. Саме тому особисто я - за перехід. І, скориставшись дозволом синоду ПЦУ, вже справляв богослужіння 25 грудня". Ліза Гребенюк Читайте також: Західні танки на полі бою України: переваги та недоліки
Церковні події - за новим календарем
Фото ugcc.ua
48786