Про екстрену медичну допомогу
Кожен громадянин України та будь-яка інша особа мають право на безоплатну, доступну, своєчасну та якісну екстрену медичну допомогу, але мало хто знає, як самег регламентується робота "швидкої" та за яких саме умов виїздбригада.ить Дана стаття допоможе розібратися у цьому питанні
Згідно законодавства існують певні правила виклику бригад екстреної медичної допомоги, що визначають єдині вимоги до виклику швидкої медичної допомоги. Дані правила затвердженні наказом Міністерства охорони здоров'я України від 26 березня 2021 р. №583. Викликати "швидку" можна за єдиним телефонним номером екстреної медичної допомоги - 103, за єдиним телефонним номером системи екстреної допомоги населенню - 112, а також із застосуванням інших засобів зв’язку. Наприклад, звернення до "швидкої" за допомогою текстових повідомлень особами з постійними або тимчасовими вадами слуху та/або мовлення за номером - +380501031776. Поза межами закладів охорони здоров'я екстрена медична допомога надається бригадами "швидкої". У яких випадках виїжджає бригада Згідно наказу МОЗ №583 бригада екстреної медичної допомоги виїжджає за рішенням диспетчера оперативно-диспетчерської служби у випадках отримання інформації про такі скарги/симптоми пацієнта: непритомність або порушення притомності; судоми; раптовий розлад дихання, відсутність дихання, неефективність дихання; раптовий біль у грудній клітці; раптовий головний біль, що супроводжується запамороченням і/або нудотою; раптове порушення зору; порушення мовлення, слабкість у кінцівках, що виникли раптово; гіпо- та гіперглікемічна коми; гострий біль у черевній порожнині чи/та поперековому відділі; значна зовнішня кровотеча, блювання кров’ю, кровохаркання; ознаки внутрішньої кровотечі (різке падіння артеріального тиску, наростання частоти пульсу, різка загальна слабкість та блідість шкіри тощо); порушення перебігу вагітності (передчасні пологи, кровотеча, інше); анафілактична реакція, спричинена різними чинниками; укуси змій та павуків; травми, які загрожують життю; нещасні випадки будь-якого характеру; тепловий удар і переохолодження, які загрожують життю; асфіксії всіх видів (утоплення, потрапляння сторонніх тіл у дихальні шляхи, удушення); надзвичайні ситуації будь-якого характеру; гострі психічні розлади (з поведінкою, небезпечною для життя пацієнта та/або людей поруч); інші стани, які загрожують життю та здоров’ю людини; за запитом керівника бригади для підсилення додатковою кількістю бригад. Дії людей, що потребують допомоги Відповідно до згаданого наказу №583 особи, що потребують екстреної медичної допомоги, повинні дотримуватися певного алгоритму дій задля надання швидкої допомоги. Так, людина, яка робить виклик, повинна: відповісти на всі запитання диспетчера, який приймає виклик; назвати точну адресу виклику (район, населений пункт, вулицю, номер будинку, за наявності - номер квартири, поверх, номер під’їзду і код на дверях). Якщо найменування вулиці або номер будинку невідомі, необхідно уточнити шляхи під’їзду до місця виклику та його загальновідомі орієнтири; назвати прізвище, ім’я, стать, вік пацієнта, якщо паспортні дані невідомі, необхідно вказати його стать і орієнтовний вік; описати скарги і симптоми пацієнта; повідомити, хто і з якого номера викликає бригаду; за можливості забезпечити бригаді безперешкодний доступ до пацієнта і необхідні умови для надання медичної допомоги; за можливості ізолювати тварин, які можуть ускладнити надання медичної допомоги пацієнту, а також завдати шкоди здоров’ю і майну членів бригади; повідомити про можливі загрози для життя та здоров’я бригади; сприяти в транспортуванні пацієнта у спеціалізований санітарний транспорт бригади; у разі транспортування пацієнта до закладу охорони здоров’я бажано мати документ, який засвідчує його особу. Коли "швидка" не виїжджає Згідно наказу №583 Міністерства охорони здоров'я існує перелік випадків, коли бригада "швидкої" не виїжджає на виклик: - до пацієнтів для виконання планових призначень лікаря з надання первинної медичної допомоги, а також для виконання ін’єкцій, інфузійної терапії, перев’язок, планової заміни катетерів, зондів, інших планових призначень та маніпуляцій; - до пацієнтів, які перебувають під наглядом лікаря з надання первинної медичної допомоги з приводу загострення хронічних захворювань і стан яких не вимагає надання екстреної медичної допомоги; - до пацієнтів для надання стоматологічної допомоги; - для видалення кліщів; - для видачі листків непрацездатності, виписування рецептів і заповнення будь-яких довідок, у тому числі про стан здоров’я, а також для надання судово-медичних висновків; - для транспортування трупів у патолого-анатомічні відділення і бюро судово-медичної експертизи. Щодо випадків агресивної поведінки Бувають випадки, коли медичні працівники екстреної медичної допомоги можуть опинитися у небезпечних ситуаціях, що можуть загрожувати життю та здоров'ю медиків. Така ситуація може виникнути у випадках агресивної поведінки пацієнта або осіб поруч, зокрема тих, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп’яніння, гострого психічного розладу. У таких випадках надання екстреної медичної допомоги і транспортування здійснюються у супроводі поліцейських, залучення яких відбувається після надходження повідомлення від працівника закладу охорони здоров'я на спецлінію 102 або ж за номерами телефонів територіальних підрозділів поліції. Ще декілька правил Згідно положення дозволений супровід пацієнта у спеціалізованому санітарному транспорті бригади, але супроводжувати може лише одна особа і з дозволу керівника бригади. Диспетчер оперативно-диспетчерської служби у разі необхідності може здійснювати супровід виклику шляхом надання рекомендацій особі, яка здійснила виклик "швидкої". Це робиться для надання домедичної допомоги для базової підтримки життя особи, котра потребує екстреної медичної допомоги. Також диспетчер з прийому викликів на підставі описаних раніше правил може переадресувати виклик та надати рекомендації щодо звернення до відповідного закладу охорони здоров'я, вказавши його адресу та телефон. У разі необхідності індивідуального вирішення нестандартної або конфліктної ситуації особи, які здійснювали виклик, мають право зателефонувати до старшого чергового медичного працівника оперативно-диспетчерської служби центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф. Щодо транспортування пацієнтів Бувають випадки, коли пацієнта необхідно направити до лікарні. Транспортування пацієнтів бригадами екстреної медичної допомоги здійснюється цілодобово. Рішення щодо транспортування до закладу охорони здоров'я приймає керівник бригади. Після огляду та надання екстреної медичної допомоги на місці події керівник, у разі наявності показань, повинен отримати згоду пацієнта на транспортування до лікарні, якщо цього не може зробити пацієнт, згоду мають надати його родичі або законні представники, крім випадків, передбачених Законом України “Основи законодавства України про охорону здоров’я”.Керівник бригади повинен повідомити в оперативно-диспетчерську службу назву закладу охорони здоров'я, до якого планується транспортування пацієнта. Протягом усього часу транспортування медичні працівники бригади повинні перебувати поряд із пацієнтом. У випадках, коли відсутні ознаки, які чітко вказують на біологічну смерть, та відсутні критерії припинення реанімаційних заходів відповідно до чинних клінічних протоколів та стандартів екстреної медичної допомоги, бригада проводить повний об’єм реанімаційних заходів та транспортує пацієнта у відповідний заклад охорони здоров'я. Інформація про пацієнта під час транспортування У разі транспортування пацієнта, бригада повинна надати інформацію про нього до закладу охорони здоров'я. Інформація повинна містити такі показники: вік, стать пацієнта; час інциденту та приблизний час транспортування у лікарню; попередній діагноз; наявні симптоми/травми; життєві показники (прохідність дихальних шляхів, частоту дихання, SpO 2, частоту серцевих скорочень/пульсу, показники артеріального тиску, стан притомності за AVPU); обсяг виконаних маніпуляцій та проведеного лікування; іншу інформацію (щодо супутніх захворювань, вжиття додаткових заходів з безпеки, інфекційного контролю тощо) за потреби. Дії у лікарні після транспортування Усі пацієнти, котрих доставили до лікарні бригадою екстреної медичної допомоги, підлягають обов’язковому прийому черговим медичним працівником відділення екстреної медичної допомоги незалежно від місця проживання, реєстрації, наявності чи відсутності документів, що засвідчують особу пацієнта. Керівник бригади повинен заповнити певну форму, вказавши обсяг наданої допомоги пацієнту, та передати її черговому медичному працівнику відділення. У разі якщо пацієнта у невідкладному стані доставлено у лікарню з розладом притомності або у стані алкогольного чи наркотичного/токсичного сп’яніння, керівник бригади повинен зробити перепис документів і цінностей пацієнта з відповідним записом з обов’язковим підписом чергового медичного працівника відділення про прийом документів і цінностей пацієнта. Екстрена медична допомога для людей з вадами слуху або мовлення У Луганській області особи з постійними або тимчасовими вадами слуху та/або мовлення, котрі потребують надання екстреної медичної допомоги або стали свідками невідкладного стану іншої людини та не можуть здійснити голосовий виклик екстреної медичної допомоги за телефонами 103 або 112, можуть викликати бригаду за допомогою текстового повідомлення, спрямованого на телефонний номер +380501031776. Текстове повідомлення може бути відправлене за допомогою функції SMS-повідомлень смартфону (телефону), повідомленням популярних програм-месенджерів смартфонів, а саме Telegram, Viber, WhatsApp. Для того, щоб до вас прибула бригада екстреної медичної допомоги, потрібно вказати у повідомленні точну адресу місцезнаходження людини, яка потребує екстреної медичної допомоги. Крім того, в багатьох населених пунктах Луганської області є однакові назви вулиць, тому потрібно вказувати повністю назву області, району, населеного пункту, вулиці тощо. Приклад такого повідомлення: «Потрібна швидка! Луганська обл., смт Новопсков, вул. Б.Хмельницького, буд. 100, кв.5. Код під’їзду 123». Бажано, але не обов’язково, вказати ПІБ хворого (постраждалого), вік (приблизний вік) та причину звернення. Якщо виклик здійснюється на вулицю, публічне місце тощо, необхідно в повідомленні вказати загальновідомі орієнтири місця подій. Приклад такого повідомлення: "Потрібна швидка! Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, пр-т Хіміків, буд. 30, біля входу магазину "АТБ", чоловік втратив свідомість». Ярослав Гальченко Фото автора Дякуємо за допомогу в підготовці матеріалів сторінки Галині Гучевій, завідувачці центральної оперативно-диспетчерської служби Луганської області
Як викликати "швидку"
Для виклику "швидкої" треба звернутися за номерами 103 або 112
42431